خودهپنوتیزمی و کسب آرامش به روش دکتر شولتز_ آتوگین

خودهپنوتیزم

آتـوگیـن تکنیکی موثر و شفا بخش برای روح، جسم و جان ما

همـه ی مـا توانایـی بـه آرامـش رسـیدن را در درون خـود داریـم. شـما می توانیـد تنهـا بـا کمـی بردبـاری و تامـل راه خـود را بـه سـوی آرامـش حقیقـی و پایـدار بیابیـد و آن را اسـتحکام بخشـید. شـیوه ای کـه در ایـن کتاب به آمـوزش آن خواهم پرداخـت، یکی از فنون مشـهور کسـب آرامـش در قـرن بیسـتم اسـت کـه توسـط پروفسـور دکتـر ا.ه.شـولتز ابداع شـده اسـت. نـام دیگـری کـه بـه ایـن شـیوه می تـوان داد “آمـوزش خـودزا” اسـت. آمـوزش خـودزا، یـک شـیوه ی تمـدد اعصـاب بر اسـاس پیشـنهاد خـودکار اسـت. این شـیوه نخسـتین بار توسـط روانپزشـک برلینی، یوهـان هاینریش  طرح و با سـاختاری علمی معرفی شـد. وی در روش 1932 شـولتز در سـال خـود از هیپنوتیـزم و یـوگا در فـن آرامـش بهـره گرفت.

امــروزه در آلمــان و اتریــش ایــن روش در نظــام درمــان پزشــکی از نظــر قانونــی بــه رســمیت شــناخته می شــود. ایــن روش مبنــی بــر آرامــش درونــی بــدون مداخلــه و حمایــت بیرونــی اســت و به معنــای تمریــن و آمــوزش خودزا می باشــد.

بــه کمــک تمرینــات خــودزا فــرد می توانــد بــا اتــکا بــه خویــش و بــدون وابســتگی بــه راهنمــا یــا همــراه، بــه ســرعت بــه آرامشــی اطمینــان  بخــش دســت یافتــه و از ایــن طریــق بــه طــرزی باورنکردنــی آرامــش جســمی، روحــی و روانــی خویــش را بازیابــد.

تمرینـات خـودزا برگرفتـه از هیپنوتیـزم اسـت، شـیوه ای که انسـان را به شـکل هدفمنـد تحت تاثیر قـرار می دهد. تحـت تاثیر ناخوداگاه قـرار  گرفتن بـه هیچ وجـه کشـف جدیـدی در زمـان کنونی نیسـت و از زمان هـای خیلی دورتـر نیـز می دانسـتند کـه قرار گرفتـن در حالت خلسـه و یـا فرکانس های مغـزی آلفـا ، تتا، دلتـا راه خوبی بـرای درمان بیماری هاسـت. اگـر چـه از لحـاظ واژگانی خـود کلمه ی هیپنوتیـزم را بعدها توسـط یک چشم پزشـک انگلیسـی بـه نـام جیمـز براید شـناخته شـد. در واقع در سـال1843 بـود کـه او امـکان دسترسـی و تحـت تاثیر قـرار دادن انسـان از طریق  تلقیـن را کشـف کرد. و بعدهــا در ســال  1880 یــک دکتــر دارو ســاز فرانســوی بــه نــام امیلــه کوهــه (Emile Coue) خــود را بــا هیپنوتیــزم بســیار مشــغول کــرد. خیلــی از بیمــاران در جســتجوی او بودنــد و او واضــح میگفــت: کــه فقــط بــه کســانی کمــک می کنــد کــه واقعــا عقیــده دارنــد و در جســتجوی آن هســتند کــه از ایــن طریــق درمــان شــوند. او حتــی کار خــود را بــا بیمــاران خاصــی شــروع کــرد کــه کســی نتوانســته بــود بــه آنهــا کمــک کنــد، و شــیوه های او در درمــان بیمــاران بیشــترین پیشــرفت را داشــت.

پرفسور دکتر یوهانس هاینریش شولتز پدر علم خودزا: خالـق شـیوه ی درمانی خودزا، یک پزشـک داخلی بود کـه بعدها تخصص  پرفسـوری خود را در رشـته ی مغز و اعصاب کسب کرد. (1970-1884)

او در ابتـدا کار خـود را بـا هیپنوتیـزم آغاز کرد و موفقیت های بسـیاری را در این امر در انسـتیتو هیپنوتیزم در برسـاو لهسـتان بدسـت آورد. او همزمــان در ایــن زمینــه نیــز تحقیــق و پژوهــش می کــرد کــه در زمــان هیپنوتیــزم دقیقــا چــه اتفاقــی در بــدن بیمــار رخ می دهــد کــه بــه مــرور زمــان منجــر بــه درمــان او می شــود. او بــه ایــن نتیجــه دســت یافــت کــه اکثــر مراجعیــن در زمــان هیپنوتیــزم در بــدن خــود ســنگینی و گرمــای مطبوعــی را احســاس و تجربــه می کننــد. پرفســور شــولتز دریافــت کــه ســنگینی بــا رهایــش ماهیچــه ای مرتبــط اســت و گرمــا موجــب هدایــت متناســب خــون در رگ هــا می شــود و بــرای گــردش متناســب خــون مفید اســت. همچنیــن او کشــف کــرد کــه بیمــاران در تمرینــات خــودزا در وضعیــت عمیقــی از خلســه و یــا آلفــا و تتــا قــرار می گیرنــد و فقــط در ایــن زمــان اســت کــه ســلول ها امــکان ترمیــم و درمــان خــود بــا اســتفاده از شــعور ســلولی را پیــدا می کننــد. و بعدهــا پرفســور شــولتز بــا تحقیقــات و پژوهش هــای کاملتــر، روش درمانــی خــود را باعنــوان روش خــودزا بســط وگســترش می دهــد کــه نــام خــودزا برگرفتــه از درمــان خــودکار اســت.

تاثیر تمرینات خودزا بر جسم و روان: شـاید یکـی از مهمتریـن اثـرات روش خـودزا، ایـن اسـت کـه بـا انجـام دادن مـداوم ایـن تمرینـات روح و جسـم و جـان مـا در تـوازون و هماهنگی قـرار می گیـرد. و همچنیـن ما با مسـایل و مشـکات زندگی روزمـره ی خود راحت تـر و آرام تـر برخـورد خواهیـم کـرد و نسـبت بـه آنهـا پذیـرش پیـدا می کنیـم. به طـوری کـه همـه ی حـوادث و اتفاقـات رخ می دهنـد ولـی نـوع واکنـش مـا در حین حل مشـکات بهتـر و ایده آل تر خواهد شـد و در نهایت بـه انسـانی متعـادل تبدیل می شـویم، انسـانی که بـه لحاظ روحی در سـطح بالایـی قـرار دارد و بـا ایـن تمرینـات بـه تزکیه نفـس خود می پـردازد.

تمرینات خودزا تاثیر بسزایی بر سیستم عصبی دارد: در بـدن مـا یک سیسـتم عصبی وجـود دارد که تحت کنترل ما نیسـت و به طـور خـودکار و بـدون وابسـتگی به خـودآگاه و خواسـت ما عمـل می کند و بـا عملکـرد وظیفـه ی ارگان هـای دیگر هماهنگ می شـود. این سیسـتم به دو شـاخه ی پاراسـمپاتیک و سـمپاتیک تقسیم می شـود. که اولی استراحت، احیـاء و باززایـی بدن اسـت و دیگـری در زمان هـای خطر توانایـی و آمادگی (دفـاع) را برایمان ممکن می سـازد. درهنــگام اســترس هورمون هــای آدرنالیــن و نورآدرنالیــن ترشــح شــده موجــب تمرکــز و بــالا رفتــن آگاهــی می شــوند ودر نتیجــه ماهیچه هــا منقبــض شــده و قلــب کندتــر می زنــد ، گرســنگی و تشــنگی موقتــا دفــع می شــود واحســاس دفــع ادرار واجابــت مــزاج متوقــف می شــود. اگــر بــدن بــه طــور مــداوم تحــت فشــار و اســترس باشــد و امــکان اســتراحت نداشــته باشــد ، سیســتم دفاعــی بــدن ضعیــف شــده، و در نتیجــه بــدن بیمــار می شــود. اگــر اعصــاب ســمپاتیک بطــور مــداوم بــه کار گرفته شــود، بــدن فراموش میکنــد کــه می توانــد از اعصــاب پاراســمپاتیک کــه کارآن اســتراحت و باززایــی بــدن اســت، اســتفاده کنــد. و در نتیجــه دچارخســتگی های مــدام و پــی در پــی، ترس هــا ، افســردگی ها و انقباضاتــی می شــود کــه بــا درد نیــز همــراه خواهــد بــود. بـه کمـک تمرینـات خـودزا می آموزیـد کـه بـر اعصـاب سـمپاتیک و پاراسـمپاتیک تسـلط ویژه ای داشـته باشـید که ارتباط تنگاتنگی با سیسـتم دفاعـی بـدن دارنـد و به مـرور زمـان می توانید بـر انقباضات و ایجـاد آرامش دراندام هـای بـدن خـود تاثیرگذار باشـید. همزمــان می آموزیــد کــه چگونــه عملکــرد تک تــک اندام هــای بــدن خــود را تنظیــم کنیــد. بــرای مثــال تســلط بــر ضربــان قلــب ، تنفــس، فعالیــت روده ، معــده و یــا گــردش خــون در ماهیچه هــا، پوســت و در نهایــت گرمــای کل بــدن .

البتـه دسـتیابی بـه چنیـن توانایـی در هنـگام بیماری ها در درمان سـریع تر بیماری ها بسـیار مفیـد خواهد بود واکنش روحی و روانی ما نسبت به تمرینات خودزا چه خواهد بود؟ همانطــور کــه می دانیــم همــه بیماری هــا نخســت روان مــا را تحــت تاثیــر قــرار می دهــد و پــس از مدتــی اگــر کاری در جهــت رفــع آنهــا نکنیــم، جســم مــا را تحــت تاثیرقــرار می دهــد. شــما می توانیــد بــه کمــک تمرینــات خــودزا فرکانــس مغــزی را در موقعیــت بســیار مناســبی قــرار دهیــد و مســتقیما بــا ضمیــر ناخــودآگاه خــود ارتبــاط برقرارکنیــد. و از ایــن طریــق در زمــان بیمــاری وضعیــت بــدن خــود را تحــت تاثیــر مســتقیم قــرار دهیــد . بــه ایــن ترتیــب همــواره سرشــار از انــرژی خواهیــد بــود و خواهیــد توانســت بیشــتر از توانایــی مغــز خــود بهره منــد شــوید.

در زمـان خلسـه سـمت راسـت و چـپ مغـز در یک سـطح قـرار می گیرند، یعنـی افـکار خودآگاه ما بـا اطاعاِت ناخودآگاه مـان در ارتباط قـرار می گیرد و از ایـن طریـق بـه خاقیت و نیز بخش هـای پنهان درون خود دسـت می یابیم. همچنیـن می توانیـم جسـم مان را نیـز ماننـد روح مـان سـریع تر احیـا و باززایـی کنیـم کـه ایـن همـان چیـزی اسـت کـه بسـیار مـورد نیـاز ماسـت.  دکتـر شـولتز معتقـد بـود کـه تمرینـات خـودزا را می تـوان از 4 سالگی آموخـت و آرزو داشـت کـه ایـن روش به دلیل سـادگی اش به عنـوان یکی از دروس در مدارس آموزش داده شـود. چرا که این روش بسـیار آسـان و قابل اسـتفاده اسـت و در هـر موقعیت زمانـی و مکانی کاربـرد دارد.

رهایی از دردها در کوتاه ترین زمان ممکن بــا انجــام دادن تمرینــاِت هفــت هفتــه ای خــودزا همــه  ی شــرایط بــرای رســیدن بــه آرامــش روحــی و روانــی و از بیــن رفتــن دردهــای جســمانی فراهــم خواهــد بــود. توصیه هــا و تمرینــات خــودزا بــه شــما کمــک می کنــد تــا بــا بیماری هــا و مشــکات خــود، بــه وضــوح شــاهد رفــع موانــع در یادگیــری، رفــع اســترس ها و افزایــــش تمرکــــز حــــواس، شــــکوفایی خاقیــــت و موفقیت هــــای بیشــــتر در زندگــــی خــود باشــید.

در کتاب «رهایش درون» از نویسنده مهناز مشرقی خواهیــد آموخــت کــه چگونــه توانایــی خوددرمانــی بیماری هــا را از آلــرژی گرفتــه تــا دنــدان درد، در خــود تقویــت کنیــد.

  1. آلــرژی و سیستم دفاعی
  2. تــرس ها
  3. افســردگی ها
  4. اضطراب ها
  5. سـردرد و میـگرن
  6. دردهای معـده و روده
  7. سنـدرم پیش از قاعدگی
  8. تـرک سیـگار
  9. مشکلات خـواب
  10. درمـان دردها
  11. ترک سیگار
  12. دندان درد

    مراقبه 1 آتوگین از کتاب رهایش درون

دیدگاه ها بسته شده است.