آشنایی با چاکراها

چگونگی بهره بردن از انرژی های پنهان درون

کار با چاکراها تاثیر بسزایی در جسم و سپس روح و روان ما خواهد گذاشت تا بتوانیم از هماهنگی ، استقامت و انرژی حیات بالایی برخوردار شویم.
استادان علم یوگا بر این عقیده اند که ما دارای هفت چاکرا اصلی هستیم.
سه چاکرای پایین مربوط به خصوصیات حیوانی هستند و چاکرای چهارم (میانی) قلب است که حد فاصل میان خصوصیات حیوانی و متعالی انسان است و سه چاکرای بالای قلب مربوط به خصوصیات الهی اند، به عبارت دیگر چاکراها در واقع توقفگاه هایی هستند که انرژی در مسیر حرکت اش از آن ها گذر می کند یا در آن ها متوقف می شود. هرچه قدر که این مراکز انرژی، فعال تر و آزادتر باشند، انرژی بیشتری در آن ها جریان خواهد داشت و در نتیجه انسان از صفات پسندیده ای برخوردار می شود و بر نفس خود مسلط تر شده ، می تواند با این قدرت و نیرو بر مراکز انرژی(چاکراها) اثر بسزایی بگذارد و انرژی را در آن ها نیز فعال و آزاد نماید و یا به عبارتی بر رفع عیب ها و نقص های خود بکوشد.

در عرفان اسلامی این مراکز را به مثابه هفت مرکز تزکیه نفس نام می برد، که همان 7 چاکرا یا حوزه انرژی است:
1. مرکز اول، مرکز غلبه بر نفس اماره ( نیروهای خفته حیوانی) رنگ قرمز
2. مرکز دوم، مرکز غلبه بر نفس لوّامه (مرکز بارقه های روحی، پرهیزگاری) رنگ نارنجی
3. مرکز سوم، مرکز غلبه بر نفس متفکّره ( انتخاب بهترین مسیر برای غلبه بر نیروهای نفسانی) رنگ زرد
4. مرکز چهارم، مرکز غلبه بر نفس ملهمه ( جایگاه عقل پیشرفته) رنگ سبز
5. مرکز پنجم، مرکز غلبه بر نفس مطمئنه ( تغذیه اتمی، تعادل و صبر) رنگ آبی آسمانی
6. مرکز ششم، مرکزغلبه برنفس راضیه ( رضایت کامل انسان از خدا، توکل به خدا) رنگ آبی نیلی
7. مرکز هفتم، مرکز غلبه بر نفس مرضیه ( رضایت کامل خدا از انسان، رضا) رنگ سفید با تزکیه هر یک از این نفس ها انسان می تواند مراحل تکامل را طی کند و به آرامش مطلق که آرزوی هر انسانی است دست یابد.

در علم یوگا، استادان این فن بر این عقیده اند که از بدو تولد، نیروی عظیم و خلاقه ای در وجود انسان نهاده شده که در محلی چون یک مخزن (کُندا) در انتهای ستون فقرات قرار دارد. تعالی انسان در بیدارسازی این نیرو و حرکت دادن آن به سمت بالاست. این نیروی کندالینی باید پس از فعال شدن از مسیرهای (مراکز) خاصی که در امتداد ستون مهره ها به نام چاکرا، وجود دارند عبور کند و
نکته مهم و قابل توجه این جاست که تک تک این چاکراها یا مراکز انرژی باید قبل از به جریان افتادن انرژی کندالینی آزاد و فعال باشند تا انرژی بتواند در آن ها به جریان افتاده و از آن ها عبور کند .

لذا سعی بر این شده است که در کتاب « اطلس چاکرا» شما با تمامی اطلاعات مربوط به هفت مرکز انرژی(چاکرایی) در بدن از مرحلهء مقدماتی و تست های کافی و برنامه های جامع برای کار با چاکراها گرفته تا تمرینات چاکرا- یوگا که شما را به سوی روح ، روان و جسم سالم رهنمون می سازد، آشنا سازد. راهش را به سوی بالا یعنی آخرین چاکرا طی نماید.

دیدگاه ها بسته شده است.