مراقبـه چیست؟

مراقبـه (مدیتيشن) چیست؟
 مراقبه چيزي به مراتب فراتر از آرامش و شل  نمودن عضلات است. در وضعيت مراقبه، روح در آرامش بوده برعـكس حـالت آرامش اندام ها، كه در آن تمركز ذهن غير ممكن است در اين حالت روح و ذهن، قابل كنترل و تمركز مي باشند. اگر ما بتوانيم افكارمان را تحت كنترل خود درآوريم در نتيجه مي توانيم در حالت مراقبه ضمير خودآگاه خود را شكوفا كرده و همه چيز را آن طور كه هست بشناسيم. از طريق اين حالت مي توان از ضمير خودآگاه گذر كرد و به ضمير ناخودآگاه دست يافت و با نيمكره راست مغز كه جايگاه احساسات و هنر و موسيقي مي باشد دست يافت.

در تمام فرهنگ ها از مراقبه به عنوان شيوه ای كهن برای كنترل روح استفاده  با گذشت هزاران سال از تاريخ مراقبه تمرينات بسيار و گوناگونی در اين رابطه به وجود آمده است، تمام اين تمرينات با مرحله ي اوليه ي آرامش و شل نمودن عضلات و اندام ها آغاز مي شود و سپس مراقبه كننده توجه كامل دروني خود را به يك نقطه متمركز مي كند، و در اين بين اگر فكري ذهن فرد را مشغول نمايد به راحتي آن فكر را در ذهن  به کناری گذاشته و به نقطه مورد نظر متمركز مي شود.

ایجاد توازن و برابري 

مراقبه باعث مي شود كه مابين دو نيمكره ي راست و چپ مغز توازن و برابري به وجود آيد. نيمكره ي چپ مغز ما براي فكر كردن و صحبت نمودن و نوشتن فعال می باشد، هنگامي كه ما بيدار و مشغول به انجام كاري هستم ذهن ما نيز فعال است و مغز ما امواج الكتريكي سريعي را صادر مي نمايد كه ما به اين حالت بتا مي گوييم. در اين وضعيت ذهن مان دائما در گذشته و آينده در حال سير نمودن است.

و اما نيمكره راست مغزمان مربوط به الهامات و رؤيا و خلاقيت و احساسات ما مي باشد. هنگامي كه ما به موسيقی ملايم و آرام گوش می كنيم ذهن ما نيز در حالتي آرام تر قرار مي گيرد و مغزمان شروع به فرستادن امواج الكتريكي آرام تري نسبت به حالت قبل يعنی بتا مي نمايد كه ما به اين حالت آلفا مي گوييم. ما در اين حالت براي درك احساسات خود بازتر و پذيراتر هستيم و همين سبب مي شود كه به جاي زندگي كردن در گذشته و آينده كاملا در زمان حال زندگي نماييم و از تمام لحظات زيباي اكنون لذت كافي ببريم؛ كه اين حالت آلفا را مي توان در مدت زمان كوتاهي قبل از خواب عميق و بعد از بيدارشدن احساس كرد. 

  • حالت آلفـا

پذیراي افكار نو، الهـامـات، حضور در زمان حـال، آرامـش ، حضور حقیقی در هستی، گوش فـرا دادن، خلاقیت، تصور خلاق

  • حالت بتـا 

ذهـن فعـال ، تعمق كردن و فكر كردن ، سیـر در گـذشتـه و آینـده ، با هیجـان ، حسـاس بـودن، عمل نمودن و انجام دادن، بررسي و مطـالعـه كردن صحبـت كردن ، محاسبه گر

ما در طول روز فقط در حدود يك ساعت در حالت آلفا هستيم به همين دليل می خواهيم از طريق مراقبه مدت زمان قرار گرفتن در حالت آلفا را طولاني تر نماييم چون تنها چيزي كه به ما كمك مي كند آگاهی يافتن كامل بر احساس هايمان می باشد، تا كه بتوانيم جهان و كاينات و موجودات را آن طور كه هستند درك كرده و بپذيريم و در زمان  حال زندگي كنيم و اجازه ندهيم ذهن، ما را بازيچه ي خود قرار دهد.

مراقبه بدن آگاهی

مدت زمان 14 دقیقه

دیدگاه ها بسته شده است.